Časopis pro ty, kteří se nevzdávají

Taxík pod křídly Krahulíka

K lékaři, na úřad i za zábavou. Taxík Maxík pomáhá seniorům a handicapovaným z Prahy 5 dostat se bezpečně a výhodně tam, kam potřebují. A obyčejný rozhodně není ani jeho řidič. Jan Krahulík věnuje svým cestujícím maximální péči.

Text: Lucie Nekvasilová
Foto: Jan Šilpoch
 
Jízda Taxíkem Maxíkem se na Praze 5 objednává i dva měsíce předem – takový je mezi seniory a handicapovanými z této městské části o službu zájem. Když do auta v deset hodin dopoledne nastupuji já, má už jeho řidič Jan Krahulík za sebou cestu s jednou seniorkou k lékaři na injekci a až do čtyř odpoledne se nezastaví. 

Jako první společně vyrážíme pro pana Petra. Když se Taxík Maxík vyšplhá do kopce nedaleko Cibulky, říkám si, že by se mi sem pěšky nechtělo ani ve třiceti, natož v důchodu. A co teprve, když začne mrznout nebo napadne sníh. „Klientů v hůř dostupných oblastech, odkud je na autobus daleko nebo jede jednou za půl hodiny, máme řadu,“ potvrzuje řidič Jan Krahulík. Průměrný věk jeho cestujících je navíc 79 let. „Taxík Maxík přepravuje tělesně i zdravotně postižené klienty (vůz má vzadu plošinu a prostor pro invalidní vozík – pozn. autorky), převážná většina klientů jsou však senioři,“ vysvětluje Helena Volechová, ředitelka Centra sociální a ošetřovatelské pomoci Praha 5. 

Panu Petrovi ještě nohy slouží celkem dobře, o to hůř je na tom ale s pamětí. Na její trénování zrovna vyráží do Komunitního centra Louka. Vydat se o samotě pěšky by bylo pro zapomětlivého seniora nebezpečné. „Jezdím s Maxíkem pravidelně,“ říká s úsměvem pan Petr. A řidič Krahulík dodává: „Kromě trénování paměti ještě na šachy.“ Speciální taxík pro seniory a handicapované řídí někdejší profesionální taxikář už skoro dva roky, a protože většinu klientů vozí opakovaně, dobře je zná a ví, co potřebují. Další seniorce, kterou vyzvedáváme Pod Děvínem (zase kopec!), třeba dokonce pomáhá zamknout a odemknout branku.

Paní Jaroslava míří k lékaři, kam ostatně vede většina všech cest Taxíka Maxíka. „Kdybych měla jet autobusem a pak pěšky… Dřív mi to nevadilo, ale teď už mám z toho hrůzu,“ říká. Seniorský taxík využívá pravidelně: „Schválně jsem si to spočítala, dnes jedu podvacáté.“ 
 
Jízda za 60 korun

Cesty Taxíkem Maxíkem se objednávají přes Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci Praha 5. A kdo chce službu využívat, musí mít s centrem uzavřenou smlouvu, aby nedocházelo k jejímu zneužívání lidmi, kteří ji nepotřebují. Jedna jízda Taxíkem Maxíkem stojí 60 korun a neměla by trvat déle než hodinu. Řidič Jan Krahulík má u sebe podrobný itinerář, ve kterém je napsáno, koho, kdy a kde vyzvedává, kam ho veze a kdy se pro něj vrací zpět. Většinu klientů totiž zase odváží domů. 

Než si pan Petr potrápí paměť a paní Jaroslava vyřídí lékaře, stihneme ještě odvézt paní Milušku na Kliniku Malvazinky na speciální injekci do kloubu. „Jsem úplně sama a špatně chodím,“ vysvětluje. Řidič Krahulík jí stejně jako ostatním pomáhá do auta i z auta a na cílové adrese staví přímo před vchodem, aby to paní Miluška neměla daleko. Pro klienty, kteří by ale měli problém dojít i malý kousek, s sebou obvykle vozí invalidní vozík. A když má chvíli času, rád své cestující doprovodí i třeba na úřad nebo na poštu. 
 
Parťák na cestu

Náhle se v autě rozezní telefon a Jan Krahulík dostává z dispečinku informaci, že paní Jaroslava už je hotová a čeká, až pro ni přijedeme. „Šla jsem hned na řadu,“ pochvaluje si rychlost, s jakou tentokrát návštěvu lékaře zvládla. „Na cestu domů budete mít parťáka,“ informuje ji hned řidič Krahulík. Panu Petrovi akorát „na Louce“ skončilo trénování paměti, a tak oba senioři pojedou domů společně. Taxík Maxík funguje jako svozová služba. Třeba z Polikliniky Kartouzská prý často jezdí i tři klientky najednou, a ještě si to pochvalují – cestu mají jako společenskou událost. 

S panem Petrem zase Jan Krahulík vtipkuje, že má dnes díky paní Jaroslavě odvoz i s výletem. Zhruba v půl jedné jsou oba senioři v pořádku doma. „Co bych dělala, kdybych vás neměla?“ loučí se paní Jaroslava s řidičem Krahulíkem. K lékaři pojede zase za měsíc, termín už si rezervovala. Čas by chtěla ale ještě upřesnit, aby nikde dlouho nečekala. „Nechám vám zavolat, nebojte,“ uklidňuje seniorku, když se ptá, na kdy se má připravit. 

Pak už ale míříme za další klientkou. Paní Jana potřebuje dovézt do centra města. Jde k lékaři, do lékárny a ještě na nákup. Naplánovanou měla původně jen cestu tam, protože ale jiná klientka Taxíku Maxíku na poslední chvíli jízdu odřekla a paní Miluška se rozhodla jít z Malvazinek domů procházkou, dohodne řidič Krahulík s centrem, že paní Janu vezme ve čtvrt na čtyři i zpět domů. „Zajdu si do Tesca a počkám na vás,“ raduje se paní Jana. 

Než vyrazíme pro její jmenovkyni do Domu s pečovatelskou službou Prahy 5, najde se v nabitém itineráři akorát pár minut na kávu. Paní Jana po mozkové mrtvici chodí o francouzských holích a je asi nejméně pohyblivá ze všech dnešních klientů. Není to ale nic, s čím by si pan Krahulík neporadil, naopak s úsměvem a rád paní Janě pomáhá i zapnout bezpečnostní pás. 
 
Nevyčíslitelná pomoc

Doprovod Taxíkem Maxíkem využilo podle statistik Centra sociální a ošetřovatelské pomoci Praha 5 za poslední rok (od začátku října 2017 do konce září 2018 – pozn. autorky)119 klientů pečovatelské služby a 30 klientů z Domu sociálních služeb, pobytového odlehčovacího zařízení Na Neklance. „Tito klienti využívali Taxík Maxík i k výletům v rámci aktivizačních programů zařízení. Jezdí se za kulturou, památkami, navštívili jsme i centrální park, galerie a podobně,“ vypočítává ředitelka Volechová. Celkem jde o 1523 jízd za rok, denně to v průměru vychází na sedm. A kilometrů najede Taxík Maxík měsíčně přes 1600. 

Když se s řidičem Janem Krahulíkem loučíme, má před sebou ještě dvě cesty – dvě Jany na něj čekají, až je odveze zpět domů od lékaře a z nákupu. Unaveně ale nevypadá, naopak si pochvaluje, jak vše proběhlo hladce. Dobře ví, jak dokáží rozvoz klientů zkomplikovat ucpané pražské ulice nebo třeba plná čekárna u lékaře. A jízda do Střešovické nemocnice nebo na Bulovku taxík klidně vyblokuje na půl dne. 

Roční provoz Taxíka Maxíka stojí Prahu 5 zhruba 600 tisíc korun. Pro zdejší seniory i handicapované má ale cenu nevyčíslitelnou. A to nejen proto, že by za klasickou taxislužbu zaplatili mnohem více. Namátkou: pan Petr 140 korun, paní Jaroslava 130 korun a paní Miluška 110 korun. „Hlavně, aby ho nezrušili,“ shodují se. 
 
 
-----------------------------------------------------------
Tisíce kilometrů pomoci měsíčně

Taxík Maxík je projekt Nadace Charty 77 – Konta Bariéry a Senzačních Seniorů ve spolupráci se společností ČESKÁ LÉKÁRNA HOLDING, a. s. – lékárny Dr. Max zaměřený na přepravu seniorů a handicapovaných osob. Do projektu se mohou přihlásit města, která mají zájem takovou službu provozovat. Město získává velkoprostorové vozidlo a jím vybraný provozovatel příspěvek na provoz v prvním roce. Podmínkou je pětiletá udržitelnost projektu. 

Projekt byl zahájen v roce 2015, od té doby začaly Taxíky Maxíky jezdit už v osmi městech České republiky: Prachatice, Liberec, Ústí nad Orlicí, Praha 5, Kutná Hora, Most, Svitavy, Benešov. Cílem cest speciálního taxíku jsou nejen zdravotnická zařízení, nákupy či úřady a instituce, ale i návštěvy divadel, knihoven a kulturních akcí. Skupinky seniorů využívají Taxík Maxík i pro plánované výlety či celodenní akce (vernisáže, výstavy, konference, svátky seniorů, módní přehlídky). Projekt tak přesahuje rovinu specializované dopravy, ale má i socializační a integrační roli. Jednotlivé Taxíky Maxíky najezdí měsíčně 1000 až 3000 kilometrů a přepraví 100 až 500 osob, průměrný věk klientů se pohybuje kolem 80 let.
-----------------------------------------------------------

...

 
Reportáž vyšla v aktuálním čísle. Předplaťte si časopis Můžeš a dostanete jej pohodlně každý měsíc do své schránky.  Přečíst si jej můžete také elektronicky.


  • 1

Aktuální číslo

prosinec 2019 - leden 2020

prosinec 2019 - leden 2020

Partneři Můžeš

Sponzoři a partneři projektu

  • Konto bariéry
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Hlavní město Praha
  • Helpnet.cz
  • Sprinx Systems, a.s. (1)
  • Česká pošta