Časopis pro ty, kteří se nevzdávají

Nežádaná taxislužba

Při debatách o zpřístupňování veřejné dopravy se prakticky vůbec nemluví o taxislužbě pro vozíčkáře. V Praze v současné chvíli existuje prakticky jen jako raritní služba, provozovatelé mluví o ekonomické nevýhodnosti i potřebě podpory. Finanční náklady se prý nevrátí kvůli nezájmu ze strany lidí s postižením.

Text: Radek Musílek
Foto: Jan Šilpoch
 
Ze zahraničních zkušeností víme, že v řadě velkých měst západní Evropy je část vozů tamních taxislužeb bezbariérových. Disponují automobily, které si lze bez dlouhého předstihu objednat a které jsou připravené na transport vozíčkáře. Ten přitom pochopitelně nemusí přesedat na sedadlo.
 
Pokud si vozíčkář objedná taxík v Praze, setká se s ochotou, ale bez přesedání se neobejde. Nad otázkou, jak by přepravili elektrický vozík, si pak operátoři jen rozpačitě drbou hlavu. Ti pohotovější nabídnou přistavení dodávky či mikrobusu. Ovšem bez plošiny, ližin a kotvicího bezpečnostního systému.
 
Když časopis Můžeš před sedmi lety poukázal na totální absenci taxíků pro vozíčkáře v české metropoli, údajně náš článek inspiroval pana Jakuba Pobořila k založení společnosti Taxi pro vozíčkáře. On a jeho společníci začali ve speciálně upravených autech přepravovat zákazníky s postižením na zavolání. Nikdy se však nenapojili na dispečink.
 
Informaci, že jejich služba existuje, šířili, jak se dalo. Avšak popravdě řečeno: z celé služby čišelo sice nadšení, ale také amatérské přístup. Později vznikla obecně prospěšná společnost Centrum mobility, která se mnohem víc zabývá dovozem, prodejem a úpravami speciálních automobilů pro zákazníky s postižením. Taxislužba podle slov zakladatele stále existuje, ale je spíše na okraji zájmu. A stále platí, že pokud o této službě přímo nevíte, tak se o ní jen tak nedozvíte…
 
Skvělá služba bez zákazníků


Naše pátrání mezi běžnými pražskými taxislužbami ukázalo, že v hlavním městě existuje pouze jediné speciálně upravené vozidlo, které je připravené na přepravu vozíčkářů, a zároveň spadá pod velkou společnost s vlastním dispečinkem. Ačkoli i v tomto případě existuje jistý háček – vůz je prioritně nasazen na pražském letišti Václava Havla...

...

Celý článek je dostupný v aktuálním čísle. Předplaťte si časopis Můžeš a dostanete jej pohodlně každý měsíc do své schránky.  Přečíst si jej můžete také elektronicky.
  • 1

Aktuální číslo

říjen 2018

říjen 2018

Partneři Můžeš

Sponzoři a partneři projektu

  • Konto bariéry
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Ministerstvo pro místní rozvoj
  • Hlavní město Praha
  • Helpnet.cz
  • Sprinx Systems, a.s. (1)
  • Česká pošta