Časopis pro ty, kteří se nevzdávají

Na toulky s Charleym

Jak hezké by bylo pro vozíčkáře mít s sebou za humny vždy po ruce vyhovující WC, sprchu a pohodlnou postel… Není to nesplnitelné. V ČR vznikl unikátní bezbariérový obytný vůz Charley Tramp a naše redakce měla možnost ho vyzkoušet.

Text: Radek Musílek
Foto: Jan Šilpoch
 
Obytný přívěs nebo vůz upravený pro vozíčkáře není ve světě úplnou novinkou. Například světoznámý výrobce Hymer před několika lety přišel s vozem Paravano, který lze bez nadsázky označit za luxusní pojízdnou bezbariérovou garsonku. Pořízení takového dopravního prostředku však představuje pro drtivou většinu smrtelníků jen nedostižný sen. Alternativu představuje zapůjčení, v domácích luzích a hájích byste však donedávna po takové možnosti pátrali marně.

Motoristickému expertovi naší redakce Petru Bučkovi se však podařilo objevit bezbariérový obytný vůz s názvem Charley Tramp. Jedinečný je hned v několika směrech: vznikl z osobní iniciativy jednoho člověka v České republice coby prototyp, který snad jako jediný v Evropě disponuje stropním závěsným systémem umožňujícím přesun imobilního cestovatele po celém interiéru. A půjčit si jej může každý cestovatel s postižením za přijatelnou cenu 1500 korun na den. 
 
Dva roky dobrodružství

Camper Charley Tramp je doslova dítětem Leoše Fučíka (65), který v sobě nezapře romantickou duši. Nemaje technického vzdělání, pustil se do finančně a konstrukčně náročného projektu, aby své dceři Haně (26), trpící svalovou dystrofií, mohl ukázat místa v milované Francii, která ve svém mládí procestoval. Auto přitom pokřtil podle pudla z cestopisu Johna Steinbecka Toulky s Charleym. Osobní zkušenost s dcerou, kamarádem z mládí i vlastní neuropatií v nohou ho navíc v roce 2016 přivedly k myšlence, že by rád umožnil cestování i dalším lidem, kteří to mají s pohybem komplikované. Myslel přitom hlavně na maminky, které se bez manžela starají o potomka na vozíku a vyrazit bez zázemí na dovolenou je pro ně náročná akce.

Od prvotní myšlenky až k poslednímu technickému povolení a první jízdě vedla dvouletá cesta. Pan Fučík musel najít firmu, která by byla ochotná a schopná vplout do zcela neprobádaných vod, kde bude nutné vše udělat na míru a unikátně. Zároveň tuto firmu musela schválit a k technické dokumentaci pustit i společnost Opel, na základě jejíhož vozu Opel Movano měla obytná nadstavba vzniknout. 

Mezi nejobtížnější úkoly patřilo udržet hmotnost vozu pod hranicí 3,5 tuny, aby ho mohl řídit držitel řidičského průkazu na osobní automobil, ale zároveň udělat konstrukci dostatečně pevnou, aby unesla stropní závěsný systém i plošinu, která vyveze elektrický vozík i s jeho majitelem. To se nakonec podařilo díky využití speciálních odlehčených materiálů vyvinutých původně pro vojenské vrtulníky. 

Jedinečná práce si však také vyžádala jedinečné náklady. Konečná suma za Charleyho Trampa činí tři a tři čtvrtě milionu korun. Pochopitelně není na prodej, i když už se prý zájemci také našli. Na financování projektu se podílelo také Konto Bariéry, a jelikož jde o bohulibý podnik, který má sloužit lidem, cena půjčovného byla nastavena tak, že nelze očekávat nějaké velké zisky. Byť je o vůz velký zájem, polovina příjmů z pronájmu padne na servis a údržbu.

Charley Tramp už je v provozu rok, za tu dobu si ho půjčilo 27 zákazníků a rezervace jsou už i na léto 2020. Najel 35 tisíc kilometrů a podíval se do sedmi zemí. Kromě těch sousedních to bylo ještě Maďarsko, Nizozemsko, Belgie a pochopitelně Francie. Všichni se podle pana Fučíka chovali k vozu ohleduplně a s vědomím, že je to skvělá věc, která bude sloužit i dalším lidem v podobné situaci. Přesto už došlo na drobné oděrky a jednu generální opravu automatické převodovky, která dostává, jak se říká, zabrat.

Auto může řídit i sám vozíčkář, je upravené na ruční řízení. Zatím to však využili jen dva lidé. Ostatními zákazníky byli vozíčkáři po úrazu s doprovodem nebo maminky s dětmi. Celkem vůz pobere jeden elektrický vozík (uvnitř je i zástrčka na dobíjení), který lze bezpečně ukotvit k podlaze, dva cestující a jednoho řidiče. Do interiéru se pochopitelně vejde klidně ještě jeden či dva lidé na mechanickém vozíku, ovšem kvůli uchycení je nelze přepravovat v souladu s předpisy.
 
Uřídíte ho i vy!

Během krátké testovací jízdy jsem si mohl řízení vozu vyzkoušet i já. I bez jakýchkoliv zkušeností s autem větším než kombík jsem neměl problém. Jen je potřeba opatrnosti a dávat si pozor na to, že Charley je mnohem širší, což komplikuje zatáčení kolem rohů, zaparkovaných aut a podobně. 

Při parkování pomůže kamera a displej s barevným označením vzdálenosti od překážky. Brzdí se pákou na pravou ruku pod volantem, na níž je také páčka s plynem. Ovládání bylo v kombinaci s automatickou převodovkou natolik ergonomické, že mi nečinilo potíže, přestože přes dvě desítky let jezdím s úplně jiným systémem ručního řízení. Příjemný je výhled z výše posazené kabiny.

Trochu obtížnější je však přesun na samotné místo řidiče. Sedačku si lze otočit směrem z kabiny do interiéru, kam vás vyveze plošina, ale na přehoupnutí z vozíku bez použití nohou je přece jen trochu daleko. Odmítl jsem využít závěsný systém, který by vše vyřešil, a raději se přesunul přes sedadlo v druhé řadě za řidičem. Několikrát denně bych takovou gymnastiku ale absolvovat nemusel.

Naopak velmi snadno se mi přesedalo levým bokem z vozíku na toaletu s bidetem a na sousedící sedátko sprchy. I sem však lze využít jeden ze čtyř závěsných podsedáků stropního systému. Charley Tramp má nádrž na 50 litrů vody a prý se bez civilizace obejde klidně dva dny. Občas je ovšem potřeba v kempu něco doplnit, něco zase upustit… Disponuje i vysílačkou, kdyby nebyl mobilní signál. Podle zkušeností Leoše Fučíka se prakticky všude v Evropě časem dokážete napojit na frekvenci českých řidičů kamionů, kteří v nouzi rádi pomohou.

S jistou dávkou zručnosti by mohl cestu s Charleym absolvovat i samotný soběstačný vozíčkář, ale určitě je to lepší s chodícím doprovodem. Naopak dva vozíčkáři by v prostorově úsporném vnitřku mohli mít problém. Vyhýbací manévry v úzké uličce nejsou možné. S promyšleným systémem přesunů si však lze představit i situaci, kdy bude jeden z vozíčkářů na sedadle a jeho vozík se složí.

Každopádně je Charley Tramp ztělesněním snu o nezávislém cestování s mobilním bezbariérovým zázemím, o vařiči a lednici nemluvě. Nezbývá než se o tom přesvědčit na vlastní kůži!
 
------------------------------------------------------------ 
Charley Tramp 

Vůz bývá k vidění na různých tematických výstavách a veletrzích, nejblíže si ho lze prohlédnout na schůzi Společnosti C-M-T ve dnech 8.–9. června v Hotel Centru Mariapoliv Praze-Vinoři.

Půjčovna Karavanem do světa
http://www.karavanemdosveta.cz/obytna-auta/charley-tramp

Kontaktní osoba pro nájem obytného vozu Charley TRAMP:
Richard Bielko
E-mail: richard@karavanemdosveta.cz
Telefon: +420 705 110 001
------------------------------------------------------------ 


Líbil se vám text? Podpořte časopis Můžeš zakoupením výhodného předplatného, dostanete jej každý měsíc do vaší schránky. Návod, jak na to, najdete zde. Číst můžete také elektronicky na platformě Alza Media.



  • 1

Aktuální číslo

září 2019

září 2019

Partneři Můžeš

Sponzoři a partneři projektu

  • Konto bariéry
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Hlavní město Praha
  • Helpnet.cz
  • Sprinx Systems, a.s. (1)
  • Česká pošta