Časopis pro ty, kteří se nevzdávají

Formule mezi vozíky

Více či méně úspěšné pokusy o inovaci vozíku lze pozorovat od chvíle, kdy lidé poprvé k židli přimontovali kola. Co se stane, když stagnující vynález potká svět formule 1?

Text: Štěpán Beneš
Foto: Trekinetic
 
Britskou společnost Trekinetic založil inženýr Mike Spindle v roce 2006 s jednoduchou vizí, totiž že vozíčkáři by měli mít stejný přístup ke všemu, co naše planeta nabízí, jako kdokoli jiný. Do firmy přinesl zkušenosti ze světa elitní formule 1 a hned je začal promítat do své vize lepších a všestrannějších vozíků. První nákresy jsou ještě o šest let starší než Mikeova firma, první produkt přišel na trh až po 14 prototypech právě v roce 2006. A zájem o něj v počátku shodil i webové stránky společnosti.

V roce 2020, po 14 letech vylepšování, nabízí firma produkty hned dva – mechanický vozík K2 a elektrický GTE. Připomínají rekvizity z vědeckofantastických filmů (a také si jednom z nich zahrály).
 
Do každého terénu

Oba vozíky vypadají konstrukčně stejně a to je také jejich hlavní výhoda. Pokud si totiž vyberete mechanický model K2 a v budoucnosti budou vaše ruce potřebovat pomoc elektromotorů, na samohybnou variantu GTE vám jej firma bez problémů přestaví.
 
Asi největším rozdílem oproti klasickým mechanickým i elektrickým vozíkům je tříkolová konstrukce – s dvěma velkými koly vpředu a stabilizačním kolečkem za sedačkou. Jen kousek za osou předních kol dominuje sedačka z karbonu ve tvaru skořepiny, konstrukce vozíku je pak promyšlena jako co nejlehčí a navazuje přímo na sedačku – dolů podvozek se stupačkou a koly, vzad potom podpěra sedačky se stabilizačním kolečkem a vzhůru vyvedená madla pro doprovod. Sedadlo drží ve vzpřímené poloze tlumič, který vedle absorpce otřesů slouží i k nastavení sklonu. Z boku doplňují skořepinu ještě područky, na přání skládací. 

Zdánlivě jednoduchá (a lehká) konstrukce v sobě skrývá několik kouzel, z nichž největší je variabilní nastavení sklonu kol. Pouhým otáčením mechanismu umístěného v dosahu pod sedadlem mohou být kola zcela vertikálně (to když potřebujete projet dveřmi nebo být v interiéru co nejúspornější) nebo až v úhlu 16 stupňů, který už si nezadá s halovými sportovními vozíky (to když potřebujete stabilitu a obratnost do terénu).

Schopnost zdolávat terén je vedle designu také základním prodejním lákadlem. Vozík je vybaven širokými pneumatikami, podle převládajícího využití buď s městským, či terénním vzorkem. Nejde však jen o pneumatiky. Průchodnost terénem zvyšuje samotná konstrukce s velkými koly vpředu a velkým stabilizačním kolečkem vzadu, pomáhá také usazení uživatele – paže není nutno napínat vzad a fyzika samotného pohybu počítá s plnou opěrou zad. Jak se do kol při jízdě opřete, záda zatlačíte do sedačky a maximalizujete tak sílu určenou pro pohyb vpřed. Vozíky si umějí poradit s lesní cestou, polem, pláží, kamínky, sněhovou závějí, ale i s větším obrubníkem, než byste čekali.
 
Sportovec na kolech

Výše zmíněné vlastnosti platí stejně i o elektrické variantě GTE. Vizuální rozdíl je v bateriovém boxu umístěném pod skořepinou, ovládacím joysticku (nastavitelném) na jedné z područek a elektromotorech umístěných přímo v kolech. Výkon každého z nich je 120 W.

Výrobce dodává elektrické GTE s dvěma variantami baterie. V základu jde o Ni-MH, která je vhodnější pro cestování, má však nižší kapacitu. Li-ion baterie má pak kapacitu dvojnásobnou, do letadla vám ji ale jen tak nevezmou. Oba články váží čtyři kilogramy. 

Konstrukce a terénní schopnosti vozíku se podepsaly na mírně zvýšené hmotnosti K2. Bezmála 16 kilogramů je sice víc než u některých superlehkých mechanických vozíků, s těmi však výrobek firmy Trekinetic nelze objektivně srovnávat. Kde by mohl svou vahou pokulhávat mechanický K2, je naopak elektrické GTE králem. Tady už srovnávat s běžnou produkcí elektrických vozíků můžeme a 35 kilogramů je při terénních schopnostech skutečně úctyhodný údaj. K2 i GTE mají také velmi slušnou nosnost – až 114 kilogramů – a jsou velmi agilní, otočí se dokola na jednom metru.

Oba futuristické vozíky lze také poměrně snadno rozložit, chcete-li je kamkoli převézt. S nasazenými koly to půjde do větších aut, pokud je sundáte, výrobce slibuje, že se vejdete do většiny běžných vozidel. K2 s odstrojenými koly váží devět kilogramů, GTE osmnáct. 

Sedadlo se vyrábí ve dvou šířkách, 40 a 48 centimetrů. Pro dětské uživatele lze sedačku vystlat měkkým polstrováním, stupačku pak zvednout ke kratším nožkám. Řešení má firma i pro uživatele, kteří mají nohy naopak delší. Vozíky je možné doplnit celou řadou doplňkové výbavy, namátkou třeba o opěrku hlavy, kit s náhradním zadním stabilizačním kolečkem a sadou na opravu defektu, držák na lahev a řadu dalších. Na přání lze skořepinu obarvit do jednoho z dvou stovek barevných odstínů.
 
Zatím ne pro každého

Výrobce prozatím nemá pobočku v České republice, což bude jeden ze zádrhelů pro zájemce z tuzemska. Pro nás nejblíže je asi ta v Dánsku nebo v Nizozemsku, vedle osmi poboček v Británii se pak Trekinetic prodává ještě v Izraeli a Irsku. 

Druhým zádrhelem je cena. V základním provedení začíná na 3895 librách v případě K2 (zhruba 114 tisíc korun), u elektrického GTE si zájemce musí připravit bezmála deset tisíc liber (9795, v přepočtu přibližně 286 tisíc korun). Při zájmu v ČR samozřejmě nelze počítat s pomocí zdravotní pojišťovny ani snadnou dostupností servisu.

Stejně jako svět formule 1 tedy ani vozíky jím inspirované nejsou (zatím) zdaleka pro každého.
 
----------------------------------------------------
Vozíky Trekinetic
Pro více informací, brožury, prezentační videa a kontakty jděte na www.trekinetic.com.
----------------------------------------------------

...

Zaujal Vás článek? Podpořte časopis Můžeš zakoupením výhodného předplatného, dostanete jej každý měsíc do vaší schránky. Návod, jak na to, najdete zde. Číst můžete také elektronicky na platformě Alza Media.
  • 1

Aktuální číslo

červenec - srpen 2020

červenec - srpen 2020

Partneři Můžeš

Sponzoři a partneři projektu

  • Konto bariéry
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Hlavní město Praha
  • Helpnet.cz
  • Sprinx Systems, a.s. (1)
  • Česká pošta